Europcar

Europcar er Danmark største utleie av biler med 34% markedsandel og 40 kontorer over hele landet. Selskapet er kjent for de fleste i Europa og dekker undermerker som PS Car Rental, Driveon.net, TaxFreeCars og BookCar.

Utfordring

På Europcar sin nye hjemmeside skal kunder kunne finne og bestille biler ut i fra forskjellige behov. De skal få opp alle tilgjengelige alternativer på en rask og brukervennlig måte, som resulterer i god kjøpsflyt.

Europcar.dk sitt bestillingssystem må kunne håndtere mer enn 7.000 personbiler, varebiler og lastebiler og segmentere ut i fra tekniske spesifikasjoner og alderskrav. Siden må alltid være oppdatert på både priser og tilgjengelighet på de forskjellige kontorene. B2B-kunder må kunne ha tilgang til egne vilkår og betingelser.

Til slutt ønsket selskapet å gi nytt liv til den forrige europcar.dk-løsningen med et nytt og optimalisert design, og en digital profil som samsvarer med den internasjonale versjonen - Europcar.com.

Dynamicweb som løsning

Den nye Dynamicweb B2C og B2B-bestillingsportalen sikrer nøyaktige og oppdaterte e-handelsdata gjennom integrasjon til CARLA, som er Europcar egen intern booking- og ERP-system. Løsningen er også integrert med selskapets CRM-system.

Bokningssystemet bruker Angular for optimal ytelse og avanserte søke filtre og funksjoner, noe som hjelper kundene med å raskt finne en bra match.

Brukervennlighet er essensielt, dette syntes i den nye og forbedrede kjøpsprosessen. Kunder kan velge mellom å bestille ved å logge inn på sin egen profil, skrive inn data manuelt eller ved hjelp av hurtigbooking. Europcar viser også flere tilbud som en del av kjøpsprosessen for å skape kryss- og mersalg.

Resultater

Ved å sammenligne de siste tre månedene (april - juni 2017) med samme periode i fjor, ser man at nåværende nettomsetning er på 116% og forventes å øke ettersom flere B2B-kunder vil begynne å bruke den nye bestillingsportalen. Nettstedets første mikroside genererte alenen en imponerende omsetning på 2,4 millioner kroner i løpet av de første 12 månedene.

Europcar opplever også en stor SEO-forbedring som viser en økning på 17% i organisk trafikk kombinert med 18% flere nye besøkende og til slutt et 20% nedgang i avslagshastighet. Med den nye løsningen kan Europcar enkelt lage nye mikrosider for sine store kunder med unike priser, produkter og bestillingsmiljøer, noe som øker salget.

De to undermerkene, taxfreecars.dk og bookcar.dk, kjøres også på samme Dynamicweb-plattform som europcar.dk. De har samme maler og integrasjoner, men med forskjellige design. Oppsettet gjør det enklere å implementere endringer og tekniske oppdateringer på tvers av alle nettsteder - nettstedredaktører kan også håndtere alle nettsteder fra en enkelt løsning, og sparer både tid og ressurser. Siden det er såpass enkelt å håndtere plattformene planlegger Europcar nå å flytte den siste nettsiden, PS Car Rental, til samme Dynamicweb-plattform så snart som mulig.

Stine Dahl, Online Marketing Manager, Europcar.dk
"Det som var mest viktig for oss var å kunne tilby våre B2C- og B2B-kunder en profesjonell online-tjeneste som var av øverste klasse! Nøkkelen var å sikre god brukeropplevelse samt vellykket integrasjon med vår booking- og CRM-system, som vi nå har oppnådd med den nye løsningen! Det var også viktig at den visuelle identiteten ville gjenspeiles hos vårt morselskap - uten å gå på bekostning av vår danske forretningsmodell. Løsningen har gjort våre egne interne arbeidsprosesser mer enklere. For eksempel kan vi nå enkelt lage mikrosider for våre største kunder, noe som har medført en betydelig økning i omsetningen for de enkelte kundene."
- Stine Dahl, Online Marketing Manager, Europcar.dk
Europcar
Kunde
Europcar
Lokasjon
Denmark
Segmentet
B2C, B2B, Marketing, Organization
Nettsted
www.europcar.dk
Partner
Novicell

Lignende tilfeller