Ellingsen-gruppen

Ellingsen-gruppen består av selskapene Haakon Ellingsen AS, Ellingsen Systems AS og Ellingsen Indutech AS. Ellingsen-gruppen leverer produkter innen ventiler, aktuering, instrumentering, pumper og avanserte systemløsninger til olje & gass, marine og landbasert industri.

Utfordring

Ellingsen-gruppen har mange kunder, og mye produktinfo, men synes det var vanskelig å gi kunden all informasjonen de trengte, til enhver tid. De ønsket seg derfor en kundeportal for sine B2B kunder hvor de kunne legge inn produktinformasjon, serviceblader, datablader, osv. slik at kunden selv kunne logge seg inn og laste ned, når det passet dem. I tillegg ønsket de seg bedre kommunikasjon med sine kunder, og en måte å holde kundene engasjerte og oppdaterte på, gjerne via nyhetsbrev.

Ellingsen har noen standardvarer, men det er ofte slik at man må snakke med en ingeniør eller rådgiver for å tilpasse produktene til den spesifikke kunden. Dette har tidligere blitt gjort via manuelle prosesser, som de nå ønsket å gjøre litt mer moderne og digitalisert.

Videre synes Ellingsen-gruppen at det var krevende å ha alle sine tre selskap på tre forskjellige løsninger, og ønsket nå en plattform som kunne samle de tre selskapene under ett.

Dynamicweb som løsning

Den nye løsningen til Ellingsen-gruppen er bygget på Dynamicweb sin all-in-one plattform som samlet alle selskapene i en løsning, med flere butikker. De har B2B kundeportaler hvor kundene deres enkelt kan finne frem til produktinformasjon, sende inn henvendelser på produktet det gjelder og få rådgivning.

Løsningen har en live-integrasjon mot deres Dynamics NAV ERP-system, som gjør at all produktinformasjon hele tiden er oppdatert og riktig.

Som en del av Dynamicweb sin all-in-one plattform fikk Ellingsen-gruppen også inne en marketing-modul i sin nye løsning, som gjør at de nå kan sende ut nyhetsbrev til alle sine kunder og øke både kundens kjennskap og kunnskap til selskapene og produktene sine.

Resultater

Den nye løsningen har gitt Ellingsen-gruppen en bedre oversikt over sin digitale tilstedeværelse. De ha fått samlet alt under et tak, og har nå muligheten til å presentere produktene på en mer oversiktlig og strukturert måte, tilpasset hver kunde.

Den nye løsningen har også gitt selskapene et bedre system for kundehenvendelser, og det er nå enkelt å se hvilke produkter kunden er interessert i, og Ellingsen-gruppen kan nå bruk tiden til dypere og mer kvalitetssikker rådgivning, istedenfor standard-henvendelser som før har tatt mye tid.

Den nye løsningen har også gjort at alle de tre selskapene til Ellingsen har fått mye bedre kommunikasjon med sine kunder.
Ellingsen
Kunde
Ellingsen
Lokasjon
Norway
Segmentet
B2B, CMS, Distribution, Dynamics NAV
Nettsted
www.ellingsen.biz/

Lignende tilfeller